عوامل تاثیر گذار بر کیفیت سنگ ساختمانی

عوامل تاثیر گذار بر کیفیت سنگ ساختمانی

عوامل تاثیر گذار بر کیفیت سنگ ساختمانی

  • تاریخ

- یکنواخت بودن ضخامت سنگ

در هنگام برش سنگ ممکن است ضخامت سنگ بریده شده بطور یکنواخت نباشد، لذا در حین فرآوری می‌بایست توسط ماشین کالیبره و با ابزار الماسه ضخامت سنگ را یکنواخت نمود . در فرآوری انواع سنگ تراورتن از جمله سنگ تراورتن عباس آباد این پارامترها باید به خوبی اعمال گردد.

 

 - رنگ آمیزی سنگ

روش‌های مختلفی برای رنگ آمیزی سنگ‌ها وجود دارد. در مورد بعضی از سنگها، به ویژه سنگ‌های سیاه، سبز و قرمز می‌توان از واکس‌های رنگی موجود در بازار استفاده کرد اما رنگ حاصل از این روش دایمی نیست و در اغلب موارد باید به طور مرتب واکس را تجدید  کرد. روش دیگر، رنگ آمیزی سنگ، بتونه کاری با بتونه‌های رنگی است. بدین ترتیب که به هنگام بتونه کاری، از بتونه ای با رنگ مشخص استفاده میکنند و بعد از ساب و صیقل، رنگ بتونه با سنگ ترکیب رنگی ایجاد می‌کند. در مرحله ساب و صیقل نیز میتوان از پودرهای رنگی استفاده کرد که تا حدودی میتوانند رنگ سنگ را تغییر دهند. در این روش اگر پودری که استفاده می‌شود رنگ به خصوصی داشته باشد، علاوه بر ساب و صیقل، رنگ سنگ را نیز عوض می‌کند . در روش‌های جدید رنگ آمیزی، سنگ را تحت فشار قرار میدهند تا رنگ در داخل بافت سنگ نفوذ کند و بدین ترتیب سنگ رنگ مناسبی به خود میگیرد که بسیار طبیعی نیز به نظر می‌رسد. برای رنگ آمیزی سنگ از حوضچه‌های رنگ نیز استفاده می‌کنند، بدین ترتیب که سنگ را به مدت زیادی داخل این حوضچه‌های رنگ قرار می‌دهند تا رنگ را به خود

بگیرد.

 - تقویت کننده ها

برای تقویت سنگ و جلوگیری از شکسته شدن سنگ در هنگام فرآوری و بعد از نصب، از تقویت کننده‌ها استفاده میشود. تقویت کننده‌ها معمولاً عملکرد خوبی دارند و به کمک آنها می‌توان سنگ هایی را که فرآوری آنها هزینه بالایی دارد، به چرخه تولید وارد کرد. با استفاده از چسب‌های تقویت کننده و با در نظر گرفتن نوع سنگ، میزان ترک‌ها و شیارهای آن می‌توان سنگ را تقویت، خلل و فرج و شیارهای آن را پر کرد و از باز شدن ترک‌ها و شیارهای طبیعی سنگ به هنگام فرآوری در زمان نصب و استفاده از سنگ جلوگیری کرد .نوعی از این چسب‌ها دو جزیی هستند و بر پایه رزین‌های اپوکسی طراحی و ساخته شده اند در صورت استفاده از رنگ در این چسب ها، رنگ شیارهای پرشده تحت تاثیر رنگ چسب قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری این مطلب:

فرم ارسال نظر

دسته بندی اخبار و مقالات